Światła nawigacyjne
Charakterystyka świateł nawigacyjnych
Jedną z najtrudniejszych i bardzo ważnych umiejętności w nawigacji terestrycznej jest umiejętność identyfikacji świateł.
Po ogólnym zapoznaniu się z charakterystykami świateł, będąc na morzu i zaobserwowaniu światła latarni morskiej należy upewnić się czy jest możliwe jego widzenie, że nie jest to inny statek, samolot, gwiazda a nawet światło samochodu na drodze (kiedyś przy podchodzeniu do portu Hammerhavn dziwnie coś migało na lądzie, jak się później okazało były to światła samochodu który jechał w lesie). Po takim upewnieniu się należy tak obserwować światło by określić jego charakterystykę i okres, a później ze stoperem w ręce zmierzyć charakterystyki zaciemnień i rozbłysków w okresie, nie samego okresu! Po pomiarze należy zidentyfikować światło z obiektem, latarnią morską na mapie, a charakterystykę światła potwierdzić w spisie świateł nawigacyjnych.
Służby Hydrologiczno - nawigacyjne wszystkich państw, które wydają drukiem mapy starają się przekazać na nich jak najwięcej danych nawigatorom dla bezpiecznej nawigacji. Dane charakteryzują się dokładnością i oszczędnością w zapisie a jednocześnie wykluczającym pomyłki.
ŚWIATŁA:
- Podstawowe barwy świateł używane w nawigacji to: biały, czerwony, zielony i pomarańczowy kolor.
- Barwa biała, czerwona i zielona dominuje na wszystkich żeglugowych akwenach, natomiast pomarańczowa w ograniczonym rejonie. Ten ograniczony rejon to reda, a przede wszystkim port.
- Nocą z redy widać w porcie i otaczającym go mieście tysiące świateł o różnych barwach, na różnej wysokości i o różnym charakterze światła. To utrudnia nawigację podczas wejścia do portu. Dlatego na nabieżnikach, narożnikach nabrzeży umieszcza się światło o barwie pomarańczowej.
- Pytanie, dlaczego nie żółtej? Patrząc nocą na port widzimy nie tylko białe, ale i żółte światła. Jest to spowodowane samą konstrukcją oświetlenia jak i otoczenia. Zanieczyszczenia w powietrzu często zmieniają barwę białego światła na żółte. Wniosek jest jeden - światło białe bardzo łatwo zmienia się na żółte, często samorzutnie, dlatego nie jest używane do celów nawigacyjnych.
- Jest jeszcze jedna barwa używana do celów nawigacyjnych - niebieska (blue). Ale li-tylko na wodach wewnętrznych (porty, kanały itd.). po nabrzeżach często porusza się sprzęt niezbędny do za- i wyładunku statku. Są to wózki widłowe (sztaplarki), dźwigi samochodowe, dźwigi portowe i inne urządzenia. Gdy się poruszają, jako ostrzeżenie używają migających światełek o barwie pomarańczowej. Toteż na narożnikach nabrzeży lub w innych niebezpiecznych miejscach dla statków instaluje się światła, których barwa jest niebieska. Przeważnie są to światła świecące światłem stałym i aby były dobrze widoczne są ustawione w większej ilości 2 lub 3 w pionie.
Barwa światła
W | White | Białe |
R | Red | Czerwone |
G | Green | Zielone |
Or. | Orange | Pomarańczowe |
UWAGI:
- Proszę zwrócić uwagę na zmiany skrótów jakie dokonano, skrócono zapisy przez co mapy są czytelniejsze. Było [Qk.Fl.(3)] obecnie [Q.(3)]
- Jeżeli przy opisie (charakterystyce) jakiegoś światła nie podano barwy światła - to jest to światło białe.
- Charakterystykę świateł w tabeli opisano w języku angielskim, natomiast tekst polski nie jest tłumaczeniem a opisem w języku polskim.