Nawigacja morska
Zasady prowadzenia nawigacji i dziennik jachtowy
Zasady prowadzenia nawigacji, Dziennik jachtowy
26
Podstawowe zasady prowadzenia nawigacji najłatwiej określić w kilku punktach, które warto sobie zapamiętać jako przykazania:
"Jeśli jesteś pewien pozycji swego jachtu, sprawdź ją powtórnie, a gdy przekonasz się, że była prawidłowa, sprawdź ją koniecznie po raz trzeci !"
- Podstawowym obowiązkiem nawigatora to znajomość aktualnej pozycji jachtu oraz granic jej błędu.
- Należy jednak pamiętać, że prowadzenie nawigacji nie jest podstawowym obowiązkiem oficera wachtowego - nie przesiaduj mad mapą i dziennikiem, bądź na pokładzie, obserwuj widnokrąg i ruch statków, pilnuj wiatru, żagli i jakość sterowania przez sternika.
- Na wachtę przychodź 10 minut przed jej objęciem, aby dokładnie zapoznać się z otoczeniem jachtu, a w nocy oswoić wzrok do ciemności, co jest bardzo ważne, szczególnie w czasie mgły. Prowadź na bieżąco, dokładnie i według instrukcji dziennik jachtowy. Absolutnie wszystko (łącznie z liczeniem) wpisuj najpierw do brudnopisu w porządku chronologicznym.
- Nie ufaj zbytnio swojej pozycji obserwowanej (także z GPS-u), a tym bardziej pozycji zliczonej. Po zauważeniu niezgodności pozycji, wykonaj natychmiast zwrot o 180°, zwłaszcza podczas żeglugi w pobliżu lądu oraz innych niebezpieczeństw nawigacyjnych.
- Pamiętaj o aktualizacji map i wydawnictw nawigacyjnych. Używaj map najdokładniejszych, o możliwie największej podziałce. Podziałka mapy (również używany termin skala mapy) jest liczbową informacją o stosunku teoretycznego zmniejszenia modelu Ziemi do rzeczywistej wielkości Ziemi, modelu, dla którego opracowano odwzorowanie, w którym wykonana jest dana mapa. Dla większości map topograficznych można przyjąć, że zapis skali 1:10000 oznacza, że 1 centymetr na mapie odpowiada 10000 centymetrom (czyli 100 m) w rzeczywistości. Skala mapy jest tym większa, im mniejszy jest mianownik ułamka. Zawsze miej przygotowaną mapę następnego akwenu morza w kierunku którego płyniesz. Czytaj locje danych akwenów i portów.
- Nie wymazuj nakresów z map aż do zakończenia rejsu, chyba, że kapitan zaleci inaczej.
- Wyznaczaj pozycję co godzinę lub częściej oraz zawsze przy każdej zmianie kursu.
- Zapisuj w dzienniku współrzędne pozycji na koniec wachty oraz moment przekazania wachty. W pobliżu przeszkód nawigacyjnych, w czasie złej pogody pozycję obserwowaną wyznaczaj przy każdej nadarzającej się okazji, czasem nawet co kilka minut.
- Nigdy nie namierzaj się na pławy (jedyne odstępstwo to latarniowce i pławy typu LANBY), dokładnie identyfikuj namierzane obiekty.
- Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości to natychmiast wzywaj kapitana!
- Po wezwaniu kapitana i przejęciu przez niego prowadzenia jachtu, pamiętaj, że nikt nie zwalnia cię z obowiązku prowadzenia nawigacji i czynności związanych z bezpiecznym prowadzeniem jachtu.
Dziennik jachtowy
Nie wiem czy jakies panstwo stawia taki formalny obowiazek. Niektorzy prowadza kronike rejsu na zasadzie zabawy i prawie zawsze nic to nie jest warte. Ja – gdy zeglowalem z moimi uczniami – zachecalem by ktos podjal sie roli kronikarza, by pozostal jakis tego slad. Ale tez nigdy to nie bylo cos warte. Ale znajduje, ze jest to wielce ciekawe – taka kronika. I tu dobrze by bylo stworzyc jakis wzorzec – jak to moze wygladac na papierze a jak w komputerze. Zrobienie filmowej czy fotograficznej kroniki tez jest sprawa nieglupia. Moje doswiadczenie mowi, ze ktos sie ochotniczo tego podejmuje i wie co i jak ma robic (i umie). Taki dokument jezeli udany jest wspaniala rzecza podczas spotkania porejsowego. Nalezy do tego przeznaczyc odpowiedni czas w jego obowiazkach - a nie jako dodatek do obowiazkow. Logo rejsu! Haslo rejsu! Aby od czegos zaczac. Natomiast prowadzenie notatek nawigacyjnych - to co robilo sie kiedys na statkach w trzech miejscach: Brudnopis Dziennika Okretowego Notatnik obliczeniowy na mostku - jeden Notatnik astronawigacyjny (kazdy oficer wachtowy mial swoj) Znajduje jak najbardziej pozytecznym. Nie sluzy to jako "dowod w Izbie Morskiej" ale daje przeglad prac nawigacyjnych i ewentualnego znalezienia bledu co moze miec zasadnicze znaczenie w nawigacji a do tego sluzy szkoleniu czego kazdy nawigator jaki nie bylby madry znajduje pozytecznym. Rozpropagowanie takiej idei znajduje jak najbardziej pozyteczny - pod kazdym wzgledem. Powodzenia we wszystkim zycze Wojciech Lublinn Prowadzony na polskich jachtach morskich (jako odpowiednik dziennika okrętowego), służył do notowania wszystkiego, co dotyczyło jachtu oraz jego załogi w czasie żeglugi. Prowadzony był przez cały okres żeglugi. Na żądanie władz uprawnionych do nadzoru nad działalnością jachtingu morskiego winien był zostać im okazany[3]. W dzienniku jachtowym można było znaleźć wszelkie informacje, które mogły posłużyć do odtworzenia warunków żeglugi, postojów w portach oraz wypadkówDziennik jachtowy jest obowiązkowym dokumentem nawigacyjnym służącym do zapisywania wszystkiego co dotyczy jachtu, załogi i przebytej drogi w czasie żeglugi. Na pierwszych stronach Dziennika jachtowego zapisuje się dane dotyczące jachtu (m.in. nazwa, właściciel, armator, parametry jachtu, numer certyfikatu). Następne strony zawierają "Instrukcje w sprawie prowadzenia dziennika jachtowego", w których jest wyczerpująco omówiony sposób prowadzenia dziennika.
Dziennik jachtowy prowadzi oficer na wachcie, dokonując na bieżąco wpisów lub na podstawie zapisów w brulionie. Podczas żeglugi wpisy prowadzi się co godzinę, a w razie potrzeby częściej. Na postoju w porcie rzadziej, np. co cztery godziny. Błędne zapisy przekreśla się w całości kolorem czerwonym i zamyka w nawiasy, a poprawną treść zapisuje się nad przekreślonym słowem. W rubryce "Uwagi" należy umieścić notatkę potwierdzoną podpisem kapitana: "poprawione (tu treść poprawki) uważać za prawdziwe".
Po lewej stronie Dziennika jachtowego wpisuje się: datę i dzień tygodnia, dane nawigacyjne i meteorologiczne, rodzaj napędu. Na dole strony zliczone godziny pływania, postoju, przebytej drogi, oraz godzinę zgaśnięcia i zaświecenia świateł pozycyjnych.
Po prawej stronie Dziennika jachtowego wpisuje się: nazwy portów postoju oraz portów między którymi jacht jest w drodze, numer i rodzaj pływania, numer wachty.
Oficer wachtowy zapisuje: godzinę zmiany kursu (nie zwrotu!), oraz δ; d; pw; dla nowego kursu, trawersy, odejścia, zacumowania, godziny postawienia, zmiany i zrzucenia żagli, godziny załączenia i wyłączenia silnika, godz. podłączenia i odłączenia akumulatorów, tankowanie wody i paliwa oraz wszystko inne co poleci kapitan.
Żegluga na prądach morskich